De vader van pacman: Toru Iwatani

Pacman was bedoeld om vrouwen de arcade in te krijgen… vrouwen houden van eten en opruimen? En Turi zag diezelfde avond bij het eten zijn karakter… er was één punt/hap gepakt uit de pizza… hapman, ofwel in het japans: pacman was geboren.
Golden rules to a good game:
– Fun first!!!
– Aim of the game obvious – Clarity of the purpose
– Understanding (for the player) the gameplay intuitive
– Do not overexpect manual and intros
– Pause is important in between level
– Provide events to keep interest
– The threat can not be continuous, enemy most be clever and sometimes stupid
– Variation and diversity is important
– Simplicity zo min mogelijk rules!!! 4 control keys en verder niets
– aim: Monkey can play the game (is letterlijk getest en bewezen bij pacman!)
– Gameplay as a tree, at start simlicity as one branch (de stam), give player more and more tasks and details (branches) to get him motivated and commited
Ps: Pacman eet eigenlijk wapens en slechts slechte dingen
Ps 2: Alle geesten hebben een eigen rol en karakter voor de diversiteit en om het spel leuk te houden
Ps 3: 15 maanden productie tijd met drie man toentertijd
Ps 4: Pacman is nog steeds levend
“Hareri tsukareri” is een kreet van Toru Iwatani, zie ook de schetsen van hem op control!
Toekomst van serious gaming volgens Toru Iwatani:
“Je doet iets en denkt; ‘Oh dit was een game! Dit was een serious game!!!! ‘Zo zal het moeten gaan, “leave the question open what is a serious game”, niet teveel aandacht op deze definitie. De technologie moet dit zo goed uitvoeren om dit mogelijk te maken, in horloge in telefoons, in je digitale camera gebruik en speel je ‘het leven’. Games to relax and have fun, notionless of it being a game, bewustzijn los van het zijn van een spel.
Een auto heeft veel software, er is een voorbeeld van een auto die feedback geeft als je netjes ecologisch rijd. Of een boom groeit op dashboard.

No Comments Yet

Leave a Reply